måndag 25 juni 2012

Fläderparfait

Fläder är något jag förknippar med sommar och soliga dagar, då finns det inget godare än ett glas läskande flädersaft, eller hyllesaft som vi kallar det där jag är uppväxt. Några gånger när jag var yngre och bodde kvar hemma, gjorde min mamma fläderparfait vid festliga tillfällen, det var ju långt innan glassmaskiner fanns i allas hem. Det receptet har sedan hamnat i min receptbok och bara varit där ända fram tills nu. Ville prova om det var så gott som jag minns. Det var det verkligen! Dessutom passar det bra till månadens tema i bloggen Söta Saker som denna gång är friskt. Dessutom kan man vinna en rabattkod från Groupon denna månaden.
Gjorde en halv sats och det är alldeles lagom för 2-3 pers. Plastfolien är till för att lättare få ut parfaiten från formen. Vill du inte ha ränderna efter plastfolien, ta ingen plast, utan spola med varmt vatten för att få ut den.

Fläderparfait

4 äggulor
1 dl florsocker
1,5 dl outspädd flädersaft
3 dl grädde

Gör så här:
Vispa grädden.
Vispa äggulor och florsocker poröst i en separat skål. 
Häll i flädersaft i äggsmeten och rör det försiktigt ner i grädden.
Häll i en form som är klädd med plastfolie och lägg i frysen i minst 5 timmar, gärna längre. Stjälp upp och garnera med t ex jordgubbar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar